Læringsfokus er elevens faglige fokus i forhold til kommende opgaver og læring på oplæringsstedet. Ved fastlæggelse af et læringsfokus er det tydeligt for elev og vejleder, hvilke områder eleven skal arbejde med i den kommende periode. Elevens læringsfokus tager udgangspunkt i elevens motivation til at arbejde med et særligt fagligt emne, og elevens læringsfokus fastlægges på baggrund af de faglige emner for elevens oplæring og oplæringsmålene. Læs mere: Skabelon til læringsaftalen
Vejledning tager udgangspunkt i de erfaringer eleven har gjort sig fra tidligere oplæringsforløb, fra skoleundervisningen eller andre faglige sammenhænge. Eleven trækker på det, han/hun har lært i andre situationer. Der sker transfer af læring, når noget lært i én situation anvendes i en anden situation. (Kilde: Praktikkens didaktik).
Når der skal sættes fokus på det, eleven skal lære, kan der ske på to forskellige måder. Der kan enten tages udgangspunkt i oplærings-målene for uddannelsen, eller der kan tages udgangspunkt i de opgaver, der er på oplæringsstedet. Mange oplæringssteder har brudt oplæringsmålene ned i faglige emner i forhold til oplæringsstedets arbejdsopgaver. Det er herefter vejlederens opgave, at overveje hvordan opgaverne på oplæringsstedet fører til at eleven kan opnå oplæringsmålene. (Kilde: Praktikkens didaktik). Læs mere: Oplæringsmål
Læringsmulighederne på de forskellige op-læringssteder er forskellige. Opgaverne der løses afhænger bl.a. af målgruppen på oplærings-stedet, samt på hvilket præstationsniveau eleven skal løse opgaven jf. præstationsstandarderne. Eleven kommer i løbet af sin oplæring  igennem forskellige typer af opgaver, fra simple rutineopgaver til opgaver med høj kompleksitet. Det er ikke altid muligt for oplæringsvejlederen at tilrettelægge elevens opgaver i en progression fra de simple opgaver til de mere komplekse. Dette skyldes den uforudsigelighed, der ligger i opgaveløsningen. (Kilde: Praktikkens didaktik). Læs mere: Præsentationsstandarder
På vejled.nu findes forskellige digitale redskaber, som alle giver mulighed for at vejlederen kan følge elevens læreproces. Elev og vejleder aftaler til vejledningssamtalen, hvilke redskaber eleven ønsker at benytte til netop dette læringsfokus. Når eleven har reflekteret over sit læringsfokus i ét af de digitale redskaber, kan eleven sende et link til vejlederen, så vejlederen kan få indblik i elevens refleksioner og vejlederen kan give eleven feedback på elevens læreproces.
Elev og vejleder laver en aftale om, hvornår de mødes til næste vejledningssamtale, hvor de samler op på elevens læring med udgangspunkt i eleven udvalgte læringsfokus.
Eleven arbejder med det valgte læringsfokus. Eleven kan evt. opdage at flere emner knytter sig til det valgte læringsfokus og bringe det med sig i det videre arbejde med oplæringsmålene. Læs mere: Skabelon til læringsaftalen
I dialogen mellem elev og vejleder er det vejlederens opgave at støtte og udfordre eleven i læringsprocessen ved at stille refleksive spørgsmål som fx, Hvordan kan du bruge din teoretiske viden? Hvad kan du gøre mere af? Hvilke erfaringer har du fra tidligere? I dialogen med vejlederen kan elevens læringsfokus justeres, for at sikre progressionen i elevens læring, samt for at sikre at eleven kommer til at arbejde med alle oplæringsmålene. Læs mere: Karl Tomms spørgsmålstyper
De digitale redskaber giver mulighed for at elev og vejleder kan være i dialog med hinanden på andre måder end via den fysiske vejledning. De digitale redskaber giver mulighed for vejledning og feedback på tværs af tid og rum. Eleven viser sin refleksionsproces i ét at de digitale redskaber, og vejleder giver feedback, når det er muligt for vejlederen.
De digitale redskaber giver også mulighed for at elev og vejleder kan være i direkte/synkron dialog med hinanden fx via chat. Her kan eleven sende en besked til sin vejleder ud fra et konkret vejledningsbehov, som vejlederen har mulighed for at besvare i en chatbesked.
Dokumentation Til vejledningssamtalen er elev og vejleder blevet enige om, hvilket digitalt redskab som eleven skal benytte til dokumentation af læreprocessen ud fra det valgte læringsfokus. Eleven bruger de digitale redskaber til at beskrive og dokumentere sine faglige refleksioner med udgangspunkt i elevens læringsfokus. Reflektion Eleven reflekterer i de digitale redskaber over sin læreproces. Til brug for denne refleksion kan eleven anvende refleksionsprocessen, som har fem faser: - Beskriv situationen - Hvordan oplevede du situationen? - Hvad skete der? Brug din viden og erfaring - Hvordan kunne du have handlet anderledes? - Hvad har du lært af situationen? (Kilde: Praktikkens didaktik). Ovenstående refleksionsproces kan foregå i en form for loop – hvor faserne gentages. Læs mere: Refleksionsprocessen
Elevens læringsfokus som har været styrende for elevens arbejde evalueres. Er elevens læringsfokus opnået? Skal der tilføjes mere kompleksitet i opgaveløsningen i forhold til fortsat at arbejde med dette læringsfokus? Læs mere: Skabelon til læringsaftalen
Eleven forbereder sig til vejledningssamtalen ved at vurderer, hvor langt han/hun er nået med opfyldelse af sit læringsfokus. Elevens selvvurdering kan foregå på to forskellige måder. At eleven sammenligner sin opgaveudførelse med oplæringsvejlederens udførelse af samme type opgave, eller at eleven vurderer sin opgaveudførelse ud fra en beskrevet instruks/vejledning eller retningslinje fra oplæringsstedet eller fra relevante myndigheder. (Kilde: Praktikkens didaktik).
Vejlederen giver feedback på observationer af elevens refleksioner i dels de digitale redskaber, samt observationer i elevens udførelse af opgaver i praksis. Feedback kan både være med fokus på elevens proces og produkt. Elevens faglige refleksioner i de digitale redskaber og til vejledningssamtalerne sammenholdes af vejlederen med elevens læringsfokus, oplæringsmålene og præstationsstandarderne, og vejlederen giver feedback herudfra.
Elevens dokumentationer i de digitale værktøjer er omdrejningspunktet for vurdering af elevens progression i forhold til oplæringsmålene og vil danne udgangspunkt for vurderingen til midtvejs- og slutevalueringssamtalerne. Læs mere: Oplæringsmål, Hjælpeskema, Præsentationsstandarder
I et oplæringsforløb er der både uformelle daglige vejledninger og planlagte vejledningssamtaler mellem elev og vejleder. Hvor ofte der er planlagte vejledningssamtaler afhænger af de rammer, der er opsat for arbejdspladsen som oplæringssted. De fleste lokale uddannelsesudvalg anbefaler dog ugentlige vejledningssamtaler (Kilde: Praktikkens didaktik). Omdrejningspunktet for vejledningssamtalen er altid elevens læring og udvikling hvor oplæringsmål, elevens tidligere erfaringer, og oplæringsstedets læringsmuligheder og elevens læringsfokus er omdrejningspunktet. I den daglige løbende vejledning er det arbejdets udførelse, der er i fokus, mens der til vejledningssamtalerne reflekteres over, den læring eleven har opnået i oplæringen. Læs mere: Samtaleskemaer
Eleven afprøver/øver sig på oplæringsstedet i relation til det udvalgte læringsfokus.
Elev og vejleder mødes til vejledningssamtalen til vurdering af elevens læreproces. Det anbefales at vejledningssamtalen mindst 3 gange i et oplæringsforløb inddrager vurdering af elevens læring op imod oplæringsmålene. Dette anbefales til forventningssamtalen, midtvejsevalueringen og slutevalueringen (Kilde: praktikkens didaktik). Læs mere: Hjælpeskema, Samtaleskemaer,