Sekretariatet for Erhvervsrettede Velfærdsuddannelser
Billede
22-03-2021
Covid-19 har accelereret erfaringen med e-didaktik hos social- og sundhedsskolerne
Selvom skolerne i længere tid har eksperimenteret med blended learning og kortere online-forløb, blev Covid-19 en enorm acceleration af deres erfaringer med planlægning og afvikling af virtuel undervisning.
Da social- og sundhedsskolerne den 16. marts 2020 lukkede ned for alle undervisningsaktiviteter med fremmøde, omlagde skolerne fra den ene dag til den anden al undervisning til virtuel undervisning.
Selvom skolerne i længere tid har eksperimenteret med blended learning og kortere online-forløb, blev Covid-19 årsagen en enorm acceleration af deres erfaringer med planlægning og afvikling af virtuel undervisning.
Det har givet en masse erfaringer:
- Videnscenter for velfærdsteknologi Øst og Vest har udarbejdet en rapport om de første erfaringer på SOSU-skolerne set fra undervisernes perspektiv:Undersøgelse af den online undervisning på social- og sundhedsskolerne forår 2020
- eVidenscenter har sammen med DPU, Århus Universitet gennemført en undersøgelse om omlægningen af undervisningen på erhvervsskoler og gymnasier i foråret 2020 - set fra skolernes, undervisernes og elevernes perspektiv:Analyse af omlagt undervisning - foråret 2020
- eVidenCenter og DEA har i vinteren 2020/21 gennemført en undersøgelse, der belyser undervisernes erfaringer med komplekse undervisningssituationer under vilkår præget af løbende omstilling. Den beskriver også undervisernes forventninger til, hvordan digitale teknologier bliver brugt i fremtiden.
Virtuel undervisning i en coronatid på ungdomsuddannelserne - EVA gennemfører projektet Digitale teknologier i undervisningen, og udkommer med en ny rapport i foråret 2021. Projektet har tidligere udgivet et notat i 2020: Digitale teknologier i undervisningen på ungdomsuddannelserne. Lærernes overvejelser om til- og fravalg 2020
- EVA anbefaler fem trin til, hvordan man som underviser på virtuelle læringsforløb kan opbygge og understøtte læring. Fem trin til god online undervisning
- eVidenscenter har udarbejdet en praktisk guide til undervisere, som behandler underviserrollen, evaluering og feedback, læringsmiljø og relationsstyrkelse. Pædagogiske greb i virtuel undervisning.