Fællesudvalget for Erhvervsrettede Velfærdsuddannelser

Erhvervsuddannelser og AMU-uddannelser på det pædagogiske område og social- og sundhedsområdet

Billede
FEVU-uddannelse

Oplæringsvejledning på social- og sundhedsområdet

FEVU har udviklet en række målrettede oplæringsvejlederuddannelser

  • Modellen viser det samlede udbud af efteruddannelser inden for oplæringsvejledning. 
  • I modellen vises en struktur for efteruddannelse, der både består af arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) og videre karriere -og uddannelsesveje på akademi- og diplomniveau.
  • Modellen viser niveauet af den enkelte uddannelse via DKLL - Den danske Kvalifikationsramme for Livslang Læring.
  • Modellen er illustreret for oplæringsvejledere på arbejdsområdet for social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter. 
  • Der er tre typer af uddannelser; basisuddannelser, overbygningsuddannelser og specialiseringsuddannelser. De kan tages uafhængigt af hinanden, dog anbefaler det faglige udvalg, at oplæringsvejledere som minimum tager en basisuddannelse.
Billede
Figur der viser muligheder for oplæringsvejlederuddannelser hos FEVU

  

Basisuddannelserne: Er målrettet den daglige vejleder. Uddannelsen giver deltagerne kompetencer til at tilrettelægge vejledning baseret på viden om social- og sundhedsuddannelserne og arbejdspladsens opgaver. Deltagerne lærer at forstå og imødekomme forskellige elevforudsætninger samt at identificere og anvende relevante redskaber til vejledning, refleksion, samtaler og evaluering. Derudover opnår de færdigheder i at vurdere og formidle deres fagprofessionelle arbejde samt inddrage eleverne i arbejdsfællesskabet på oplæringsstedet.

Overbygningsuddannelserne: Er målrettet oplæringsvejlederen, der har behov for yderligere pædagogisk og didaktisk viden i arbejdet med elevernes læringsforudsætninger og konflikthåndtering eller oplæringsmiljøet og vejledning af elever i grupper.  

Specialiseringsmodulerne: Giver mulighed for at udvikle kompetencer inden for en række udvidede temaer. F.eks. kan vejlederen specialisere sig inden for sprogvejledning til tosprogede elever, fordi man arbejder med en særlig indsats på arbejdspladsen. Det kan også være, at man blot har brug for at holde sig ajour, fordi man har været væk fra vejlederrollen, eller fordi der er kommet uddannelsesændringer.  

I modellen er illustreret muligheden for yderligere uddannelsesveje på akademi- og diplomniveau. Det kan være til oplæringsvejledere, der som del af en samlet strategisk indsats, skal arbejde med rekrutterings- og tilknytningsindsatser.

Digital vejledning

FEVU ønsker at understøtte digital vejledning og har derfor lavet denne side med inspiration til digitale vejledningsforløb.