Fællesudvalget for Erhvervsrettede Velfærdsuddannelser

Erhvervsuddannelser og AMU-uddannelser på det pædagogiske område og social- og sundhedsområdet

Billede
FEVU-uddannelse

Lokale uddannelsesudvalg på FEVU's område

Her på siden kan du læse om lokale uddannelsesudvalg (LUU) på de erhvervs- og amu-uddannelser, som Fællesudvalget for Erhvervsrettede Velfærdsuddannelser (FEVU) dækker.

Lokale uddannelsesudvalg er afgørende for, at FEVU’s erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser er af høj kvalitet med indhold, der er relevant for arbejdsmarkedet. Uddannelserne udvikles i et samarbejde mellem de organisationer, der repræsenterer arbejdsgiver og arbejdstager. Begge parter er derfor repræsenteret centralt i FEVU såvel som lokalt i LUU.

Velfungerende LUU’er sikrer bl.a., at der er et lokalt perspektiv på uddannelserne, kvalitetssikrer undervisningens rammer og skaber kobling til arbejdsmarkedet – alle afgørende elementer for at skabe stærke uddannelsestilbud.

FEVU kan kun lykkes med de opgaver i samarbejde og samspil med stærke lokale aktører. Som LUU-medlem er du derfor vigtig for det centrale såvel som lokale niveau.

Minihåndbog for lokale uddannelsesudvalg


Minihåndbogen for FEVU's LUU'er blev udviklet i forbindelse med LUU-dialogkonferencen i august 2024.

Minihåndbogen beskriver regler og rammer for dit arbejde i et lokalt uddannelsesudvalg (LUU) og giver dig inspiration til din rolle i det strategiske arbejde som LUU-medlem. Minihåndbogen er udviklet til LUU-medlemmer inden for uddannelsesområder, der hører under Fællesudvalget for Erhvervsrettede Velfærdsuddannelser (FEVU).

Som LUU-medlem kan du bruge håndbogen til at genopfriske regler og rammer, men den er også tænkt som et opslagsværk, du kan vende tilbage til eller bruge som inspiration til at videreudvikle arbejdet i eget LUU.

Lokale uddannelsesudvalgs opgaver

LUUs primære opgave er at rådgive skolen om udbud og udvikling af uddannelserne i lokalområdet.

FEVU har en løbende dialog med de lokale uddannelsesudvalg, så der er overensstemmelse mellem det centrale og det decentrale niveau i forhold til at skabe en fælles forståelse for lokale og centrale initiativer, udfordringer og løsningsmuligheder.  

Arbejdsgivere og arbejdstagere skal være ligeligt repræsenteret, og skal have tilknytning til det geografiske område, som skolen dækker.

De lokale uddannelsesudvalgs opgaver er:

  • At rådgive skolen i spørgsmål, der vedrører de erhvervsuddannelser og arbejdsmarkedsuddannelser, som udvalget dækker. I rådgivningen kan du som LUU-medlem både selv tage emner op eller agere på skolens ønsker til rådgivning.
  • At agere bindeled mellem det lokale arbejdsmarked og skolen, så kvaliteten på uddannelsen og relevansen for arbejdsmarkedet sikres, f.eks. gennem deltagelse i udviklingsarbejde og indsatser.
  • At medvirke til og kvalitetssikre den lokale undervisningsplan (LUP) samt indstille valgfag af lokal betydning.
  • At sætte fokus på efteruddannelsers kvalitet og evalueringsresultater, så efteruddannelsesindsatsen får effekt.
  •  At fremføre ønsker til nye uddannelser og særlige indsatsområder på efteruddannelsesområdet

 

Medlemmer af LUU

I det lokale uddannelsesudvalg sidder medlemmer fra organisationer, som også er repræsenteret i FEVU. Der skal være lige mange medlemmer fra arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer.

Derudover er der en række tilforordnede i udvalget: En repræsentant for skolens ledelse, en repræsentant for skolens lærere og en repræsentant for skolens elever. Disse er ikke formelle medlemmer og har derfor f.eks. ikke stemmeret i udvalget. Skolerne yder sekretariatsbistand til LUU, deltager som tilforordnet på møderne og understøtter et godt samarbejde mellem LUU og skolen, så skolen modtager bedst mulig sparring og rådgivning fra LUU. Skolen har desuden en rolle i at sikre, at emner af relevans for LUU bliver bragt til LUU’s opmærksomhed.

FEVU opfordrer skolen til at etablere et lokalt uddannelsesudvalg for det pædagogiske område og et andet udvalg for social- og sundhedsområdet. Udvalgene skal arbejde med både erhvervsuddannelser og arbejdsmarkedsuddannelser.

Skolen kan også vælge at nedsætte ét fælles udvalg for begge uddannelsesområder.

FEVU skal formelt udpege medlemmerne af de lokale uddannelsesudvalg efter indstilling fra de lokale organisationer.

  • Arbejdsgiverside: KL og Danske Regioner samt evt. private arbejdsgiverorganisationer
  • Arbejdstagerside: FOA, 3F, BUPL og SL

FEVU ønsker, at udpegning af medlemmer sker ved, at der registreres oplysninger om udvalgenes medlemmer her på sitet.

Skolen er ansvarlig for, at oplysninger om LUU er rigtige og ajourførte. Hvis der er ændringer i udvalget, bedes ændringerne sendt til fevu@sevu.dk

Nedsættelsesprocedure fra organisationerne

FEVU’s centrale organisationer har følgende vejledning om procedurer for udpegning af medlemmer til  LUU:

KL: Opfordrer udbyderne til at henvende sig til de kommuner, de ønsker at samarbejde med og bede dem udpege en repræsentant. Kommunerne kan eventuelt udpege repræsentanter i fællesskab.

Danske Regioner: Opfordrer udbyderne til at henvende sig til forvaltningen, som udpeger repræsentanter enten fra forvaltningen eller fra institutionerne.

FOA: Opfordrer udbyderne til at henvende sig til nærmeste FOA-afdeling.

3F: Opfordrer udbydere, der er godkendt til at udbyde uddannelser for omsorgsmedhjælpere, til at henvende sig til nærmeste 3F-afdeling.

SL: Opfordrer udbydere, der er godkendt til at udbyde uddannelser for forbundets medlemmer, til at henvende sig til nærmeste SL-kreds.

BUPL: Opfordrer udbydere, der er godkendt til at udbyde uddannelser for klubmedarbejdere, til at henvende sig til nærmeste BUPL-afdeling.

Inspiration til arbejdet som LUU-medlem

Dagsordner og emner

LUU skal løfte en række formelle opgaver for at kvalitetssikre den lokale undervisning. Det er også muligt at løfte større aktuelle dagsordner som rekruttering og gennemførelse ind i LUU-regi og arbejde strategisk med dem.

Følgende er forslag til emner, der kan drøftes i LUU, som både taler ind i de store dagsordner og de formelle opgaver:

• Den lokale undervisningsplan – herunder sammenhæng mellem oplærings- og skoleperioder.

• Indsatser på tværs ift. f.eks. rekruttering og gennemførelse.

• Dialog med skolens bestyrelse og andre lokale fora.

• Uddannelsesstatistik: Søgning, optag, frafald, prøver, status mv.

• Udbud af AMU: Aktivitetsstatistik, behov mv.

Muligheder i samspillet med FEVU

Udover de formelle rammer for samspillet mellem FEVU og LUU er der i vid udstrækning mulighed for samarbejde. Som LUU-medlem er det også din opgave at overveje, hvornår du støder på elementer, der er relevante for dit arbejde i LUU og for FEVU:

• Har I en lokal løsning på en udfordring, som I ser det relevant at drøfte udbredelse af med FEVU?

• Har I en udfordring, som I mener bør løses tværgående og ikke lokalt?

• Har I brug for sparring, input eller viden fra FEVU for at styrke jeres opgaveløsning lokalt?

Som LUU-medlem bør du altid overveje, hvornår noget kan være relevant at gå i dialog med FEVU om. Hvis du er i tvivl, er det altid muligt at rette henvendelse til den organisation, du repræsenterer, eller SEVU for hjælp og sparring.

Udviklingsredegørelser

Senest hvert tredje år indsender FEVU en udviklingsredegørelse til Børne- og Undervisningsministeriet. Udviklingsredegørelsen indeholder en kort beskrivelse af udviklingen på uddannelsens område.

Redegørelsen indeholder også en overordnet beskrivelse af, hvad FEVU ønsker at ændre ved uddannelsen i det kommende år.

FEVU beder hvert år det lokale uddannelsesudvalg om at bidrage med deres iagttagelser af uddannelsens situation og beskrive eventuelle behov for ændringer.

Se de seneste udviklingsredegørelser nedenfor:

For 2025

Udviklingsredegørelser Social- og sundhedsassistentuddannelsen (pdf)
Udviklingsredegørelser Social- og sundhedshjælperuddannelsen (pdf)

For 2024

Udviklingsredegørelse Social- og sundhedsassistentuddannelsen (pdf)
Lærepladssituationen social- og sundhedsassistent 2023 (pdf)

Udviklingsredegørelse Social- og sundhedshjælperuddannelsen (pdf)
Lærepladssituationen social- og sundhedshjælper 2023 (pdf)

Udviklingsredegørelse pædagogisk assistent (pdf)
Lærepladssituationen pædagogiske assistent 2023 (pdf)

For 2023

Udviklingsredegørelse Social- og sundhedsassistentuddannelsen (pdf)
Redegørelse om FEVU's indsats for godkendelse af oplæringsvirksomheder SSA (pdf)

Udviklingsredegørelse Social- og sundhedshjælperuddannelsen (pdf)
Redegørelse om FEVU's indsats for godkendelse af oplæringsvirksomheder SSH (pdf)

Udviklingsredegørelse Den pædagogiske assistentuddannelse (pdf)
Redegørelse om FEVU's indsats for godkendelse af oplæringsvirksomheder PAU (pdf)

For 2022

Social- og sundhedsassistentuddannelsen (pdf)
Social- og sundhedshjælperuddannelsen (pdf)

For 2021

Social- og sundhedsassistentuddannelsen (pdf)

For 2020

Social- og sundhedshjælperuddannelsen (pdf)
Social- og sundhedsassistentuddannelsen (pdf)
Den pædagogiske assistentuddannelse (pdf)

For 2019

Social- og sundhedshjælperuddannelsen (pdf)
Social- og sundhedsassistentuddannelsen (pdf)
Den pædagogiske assistentuddannelse (pdf)

For 2018

Social- og sundhedshjælperuddannelsen (pdf)
Social- og sundhedsassistentuddannelsen (pdf)
Den pædagogiske assistentuddannelse (pdf)

For 2017

Social- og sundhedshjælperuddannelsen (pdf)
Social- og sundhedsassistentuddannelsen (pdf)
Den pædagogiske assistentuddannelse (pdf)

For 2016

Social- og sundhedsuddannelsen (pdf)
Den pædagogiske assistentuddannelse (pdf)

For 2015

Social- og sundhedsuddannelsen (pdf)
Den pædagogiske assistentuddannelse (pdf)

Arbejdsmarkedspolitisk redegørelse

SEVU udformer på vegne af FEVU årligt en arbejdsmarkedspolitisk redegørelse til STUK, hvor vi redegør for ændringer på arbejdsmarkedet og nye kompetencebehov og bevægelser i det dertil tilhørende jobområde.

Sekretariatet ansøger på baggrund af den arbejdsmarkedspolitisk redegørelse om midler til revision af uddannelser og udvikling af nye uddannelser samt midler til analyser inden for udvalgenes område via ”UUL-puljen”.

Læs den arbejdsmarkedspolitiske redegørelse 2022 (pdf)

Læs den arbejdsmarkedspolitiske redegørelse 2023 (pdf)

Læs den arbejdsmarkedspolitiske redegørelse 2024 (pdf)

Læs den arbejdsmarkedspolitiske redegørelse 2025 (pdf)

 

Indmeldelse af uddannelsesbehov - AMU

Når arbejdspladser eller skoler registrerer nye uddannelsesbehov, som de mener bør omsættes til en AMU-uddannelse, skal de udfylde nedenstående skema. Spørgsmålene i skemaet besvares og indsendes til FEVU. Uddannelsesbehovet skal før indsendelsen til FEVU drøftes i det lokale uddannelsesudvalg, som skal underskrive skemaet.

Skemaet vil herefter blive forelagt Fællesudvalget, og såfremt udvalget er enig i behovet, vil uddannelsen blive udviklet og godkendt til udbud på de relevante skoler. Vær opmærksom på, at den skole, der er med til at melde behovet ind, ikke nødvendigvis bliver valgt til at udvikle selve uddannelsesmålet.

Hent skemaet


 

AUB ansøgninger

De lokale uddannelsesvalg kan få tilskud fra AUB (Arbejdsgivernes UddannelsesBidrag) til oplæringspladsopsøgende arbejde og til at vejlede elever om uddannelser og job.
Ansøgningen skal påtegnes af Fællesudvalget for Erhvervsrettede Velfærdsuddannelser (FEVU).

Da mange af ansøgningerne erfaringsmæssigt kredser om de samme emner, foreslår Fagligt Udvalg, at flere skoler går sammen om projekter. Derved kan man opnå større og bredere projekter med en større volumen.

Ansøgningsfrister for AUB:

  • Den 1. marts
  • Den 1. september

Ansøgninger fremsendes til FEVU på mail fevu@sevu.dk for påtegning til de to AUB-ansøgningsfrister senest:

  • Den 1. februar
  • Den 10. august

Når projektet er afsluttet, skal det lokale uddannelsesudvalg sende en afrapporteringsrapport til AUB.
Skolerne anmodes om at sende en kopi af afrapporteringen til FEVU på mail fevu@sevu.dk

Hent ansøgningsblanket

Hent afrapporteringsblanket

Oversigt over lokale uddannelsesudvalg på FEVUs område

Klik på skolen for at komme til de lokale uddannelsesudvalg for den pågældende skole

Nyhedsbrev til medlemmer af FEVU's lokale uddannelsesudvalg

Marts 2025

September 2024

August 2024

Juli 2024

Juni nr. 2 2024

Juni 2024

Maj 2024

Ekstra udgave DM i SOSU-Skills 2024

Marts 2024

December 2023

November 2023

Oktober 2023

Juni 2023

Maj 2023

Februar 2023

Januar 2023

November 2022

September 2022

Juli 2022

Regelgrundlag for lokale uddannelsesudvalg

Regelgrundlag for LUU EUD

I det følgende henvises til regler for LUU på erhvervsuddannelsesområdet. Reglerne for LUU fremgår af Erhvervsuddannelsesloven og Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser.

Lov om erhvervsuddannelser:

• Paragraf 40, stk. 1: Om sammensætning af LUU.

• Paragraf 41, stk. 1: Om LUU’s opgaver og kompetencer.

• Paragraf 41, stk. 2: Om LUU’s indstilling af valgfag.

• Paragraf 41, stk. 3: Om fagligt udvalgs mulighed for at delegere opgaver til LUU.

• Paragraf 42, stk. 3: Om LUU’s mulighed for at indhente oplysninger til at understøtte det lærepladsopsøgende arbejde.

Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser:

• Paragraf 5: Om LUU’s rolle i og samspil med fagligt udvalg i kvalitetssikring af undervisning og oplæring.

• Paragraf 6, stk. 4 og 5: Om skolernes pligt til at inddrage LUU i kvalitetsarbejdet samt elever i LUU.

• Paragraf 52 og 53: Om LUU’s rolle i udformningen af de lokale undervisningsplaner (LUP) samt regler for indhold.

• Paragraf 55: Om skolens pligt til at informere LUU om lokale studie- og ordensregler.

• Paragraf 110, stk. 2: Om skolernes pligt til at holde LUU informeret om status på indgåelse af uddannelsesaftaler.

• Paragraf 112: Om skolernes lærepladsopsøgende arbejde, herunder samarbejdet med LUU

Regelgrundlag for LUU AMU

I det følgende henvises til regler for LUU på arbejdsmarkedsuddannelsesområdet. Reglerne for LUU fremgår af Lov om arbejdsmarkedsuddannelser (AMU-loven) og Bekendtgørelse om arbejdsmarkedsuddannelser.

Lov om erhvervsuddannelser:

• Paragraf 40, stk. 1: Om sammensætning af LUU.

• Paragraf 41, stk. 1: Om LUU’s opgaver og kompetencer

Lov om arbejdsmarkedsuddannelser (AMU-loven):

• Paragraf 9, stk. 1: Om nedsættelse af LUU.

• Paragraf 9, stk. 1: LUU skal rådgive inden for området for de fælles kompetencebeskrivelser, som institutionen er godkendt til at udbyde arbejdsmarkedsuddannelse inden for.

• Paragraf 9, stk. 2: LUU rådgiver institutionerne i spørgsmål, der vedrører de uddannelser, der er omfattet af udvalgets virksomhedsområde.

• Paragraf 9, stk. 2: LUU virker for samarbejdet mellem institutionen og det lokale arbejdsmarked.

Bekendtgørelse om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.:

• Paragraf 31: Kvalitetssikring af uddannelsesudbud (relevans for virksomheder og deltagere og i overensstemmelse med arbejdsmarkedets behov).

Gældende love og bekendtgørelser kan findes på Retsinformation.dk

 

FEVU nøgletal

Nøgletal for pædagogisk assistentuddannelse og social- og sundhedsuddannelserne

denne side finder du de seneste nøgletal for FEVU's uddannelser. Nøgletallene opdateres løbende i forbindelse med, at Styrelsen for It og Læring (STIL) offentliggør nye data.
 

Billede
Nøgletal for FEVU

Nøgletal for uddannelserne er et stærkt fundament for strategiske overvejelser og diskussioner i lokale uddannelsesudvalg, og FEVU opfordrer til, at nøgletal og data om uddannelserne bliver brugt som arbejdsredskab i lokale uddannelsesudvalg.

 

 

 

Kontakt

Fællesudvalget for Erhvervsrettede  Velfærdsuddannelser
3817 8290
Dorte Juul Jensen