Fællesudvalget for Erhvervsrettede Velfærdsuddannelser

Erhvervsuddannelser og AMU-uddannelser på det pædagogiske område og social- og sundhedsområdet

Billede
FEVU-uddannelse

Digital vejledning

FEVU ønsker at understøtte digital vejledning og har derfor lavet denne side med inspiration til digitale vejledningsforløb.

Billede
Forløb af digital vejledning

 

I takt med at it og digitale medier i et stadig større omfang indgår som læremidler anvendt i uddannelsesforløb, kan der være behov for at øge oplæringsvejledernes kompetencer i at anvende digitale redskaber i kommunikation, vejledning og feedback. Med brug af digitale redskaber kan vejledere og elever nå hinanden på tværs af tid og sted, hvilket således bidrager til udvidelse af læringsrummet. Det er håbet at brugen af digitale redskaber i vejledningen vil give mulighed for øget feedback, der bidrager til øget kvalitet af vejledning i oplæringsperioderne, og hermed fremmer elevers gennemførelse af uddannelsen.

Vejledningsprocessen

Et digitalt vejledningsforløb kan struktureres i en FØR-vejledning, UNDER-vejledning, og EFTER-vejledning. Du kan klikke på de enkelte trins i nedenstående model og få forklarende tekst over, hvad du skal være opmærksom på i de enkelte trin i vejledningsprocessen.

Vejledning

Vejledningssamtaler

FEVU anbefaler, at der i oplæringsperioden løbende afholdes vejledningssamtaler, for at understøtte elevens læreproces, samt løbende give feedback på elevens progression i oplæringsmålene.
Som inspiration til at afholde vejledningssamtalerne, kan vejleder og elev anvende disse skemaer til at strukturere vejledningssamtalerne.

Inspiration til elevens dokumentation af arbejdsprocessen

Vejlederen kan i samarbejde med eleven vælge, hvilket program eleven skal anvende til at dokumentere processer fx arbejdsprocesser under oplæringen, eller elevens egen læreproces. Det hele kan udgøre elementer i en logbog.

Billede
Model af elevens arbejdsproces

Eleven kan vælge at indsætte modaliteter (billede, tekst og/eller video), som det nu er bedst i situationen eller foretrukket af eleven. Kombinationer af modaliteter åbner for mere relevante eller mere dækkende beskrivelser. Nogle situationer dokumenteres bedst på video, nogle – fx refleksioner – dokumenteres bedst i tekst. Det kan være et afsæt for at træne faglighed og fagsprog. 
Vurdering af elevens faglige niveau bliver hermed udgangspunkt i et konkret udsnit af oplæringen eller fx af elevens faglige kompetencer ift. at kombinere teori og praksis.

Der kan være mange måder, hvorpå eleven kan dokumentere sit arbejde med oplæringsmålene. Herunder er indsat inspiration til tre måder, hvorpå elevens dokumentation kan indsamles enten i form af interaktive bøger, mindmap eller præsentationsværktøj.
 

Interaktive bøger - inspiration

Når eleven skal dokumentere erfaringer fra oplæringen, vil eleven ofte skrive dem ned i en logbog. Eleven kan vælge at kombinere sine tekster med fotos, video mm. i bogform i et program til at udarbejde digitale interaktive bøger. 
Eleven har mulighed for at skabe sine egne interaktive bøger ved hjælp af forskellige programmer. Både betalings- og gratisversioner er tilgængelige, men vær opmærksom på, at funktionerne kan være begrænsede i de gratis versioner. 
En interaktiv digital bog er god til at samle egne observationer og tanker med fx tekst, foto, video og lydfiler. Det kan fx være en dagbog, hvor eleven løbende dokumenterer det eleven har lavet og reflekterer over under oplæringen.

Billede
Eksempel på vejledningssamtale
Mindmap - inspiration

Eleven kan vælge at bruge en mindmap, når eleven aktivt skal danne sig et overblik over en situation. Det er en måde for eleven at systematisere og skabe sammenhænge i de erfaringer og refleksioner, som eleven har gjort sig. Med udgangsgangpunkt i mindmappen kan vejleder og elev diskutere sammenhænge, som eleven derefter kan bygge ovenpå og udvikle i den samme mindmap. 

Mindmappen giver et visuelt indtryk af, i hvilket omfang eleven forstår og måske kan handle i en situation fra oplæringen. Den udgør dermed et konkret udgangspunkt for vejledning og elevens videre oplæringsforløb.

Når eleven skal dokumentere erfaringer fra oplæringen, vil eleven have brug for at skabe et overblik. Eleven  kan lave mindmaps og tegne et slags kort over et fagligt emne. 
En mindmap er et værktøj, som giver mulighed for at sortere informationer visuelt ved at opbygge en grafisk struktur omkring centrale begreber. 
Mindmapping kan som redskab hjælpe med at løse en opgave ved at bruge blandt andet brainstorming af erfaringer m.m. En brainstorming i en mindmap giver en effektiv måde at tegne et billede på. Man udbygger trin for trin et overblik over erfaringer og refleksioner. 

Der findes gratis online versioner af værktøjer tilgængelige til at skabe mindmaps, men antallet af mindmaps og lagerplads kan være begrænset i disse. 
Det er også vigtigt at tænke over, hvordan data bliver håndteret ved at bruge et gratis værktøj. 
Mindmapping er god til at give et overblik over forskellige sider af en situation eller problemstilling under oplæringen, eller indholdet i en arbejdsopgave.

Billede
Forslag til samtale om mindmap

 
Eksempel på brug af mindmap:

Billede
Eksempel på brug af mindmap
Præsentationsværktøj - inspiration

Eleven kan vælge at bruge et præsentationsværktøj i de situationer, hvor eleven kan drage fordel af at kombinere foto, tekst og video. Det er ofte en konkret, enkel og anskuelig måde at vise og reflektere over faglige problemstillinger på. 
Det giver eleven mulighed for at vælge den formidlingsform, som passer bedst til elevens kompetencer og egne ønsker om at lære. Det kan være et afsæt for at træne faglighed og fagsprog. 
Vurdering af elevens faglige niveau bliver her med udgangspunkt i et konkret udsnit af oplæringen eller fx af elevens faglige kompetencer i forhold til at kombinere teori og praksis.

Når eleven skal arbejde med erfaringer fra oplæringen, kan eleven med fordel anvende billeder og videoer. I et præsentationsværktøj kan eleven fx lægge et billede som baggrund og knytte punkter til med tekster, fotos, video, lyd mm. 
Et præsentationsprogram kan hjælpe med at formidle og uddybe pointer, information og ideer gennem visuelle elementer som eksempelvis tekst, grafik, lyd og videoer. 

Det er et præsentationsværktøj godt til 
Et præsentationsværktøj er designet til at formidle information på en nem og forståelig måde. 
I nogle programmer kan der lægges klikbare punkter på et billede. Til hvert punkt kan tilføjes video, foto, lyd, tekst mm.

Billede
Eksempel på hvornår et præsentationsværktøj kan bruges

 Eksempel på brug af præsentationsværktøj:

Billede
Eksempel på brug af præsentationsværktøj
Læringsaftale

Elev og vejleder kan vælge at anvende en læringsaftale til at rammesætte elevens læring til den ugentlige vejledningssamtale med eleven. Fordelene ved at anvende en læringsaftale kan være følgende:

  • Læringsaftalen tager udgangspunkt i elevens motivation for at lære.
  • Læringsaftalen hjælper eleven med at fokusere på ét bestemt tema.
  • Læringsaftalen deler vejledningen op i tre faser; FØR-UNDER-EFTER. Dette giver mulighed for, at både elev og vejleder arbejder systematisk og målrettet med elevens læring og refleksioner.
  • Læringsaftalen skaber et fælles fokus mellem elev og vejleder, og gør det muligt for vejlederen at give eleven en konkret vejledning og feedback på elevens arbejde.
  • Læringsaftalen hjælper vejlederen, så det bliver lettere at støtte eleven og vælge relevante arbejdsopgaver, der passer til det valgte emne.
  • Når eleven anvender læringsaftalen igen og igen med forskellige emner, sker der en udvikling i elevens læring, og eleven når en stigende kompleksitet i at løse opgaverne. På den måde kan eleven i den sidste oplæringsperiode, nå det avancerede præstationsniveau.
  • Læringsaftalen fungerer som dokumentation for elevens arbejde i oplæringsperioden.
  • Læringsaftalerne tilsammen fra en oplæringsperiode kan hjælpe vejlederen til at vurdere elevens præstationsniveau til både midtvejssamtalen og evalueringssamtalen.

 Læringsaftale til eleven med skrivbare felter

Undgå personoplysninger

Når du arbejder med fx interaktive digitale bøger, skal du undgå at indsamle og dele personoplysninger, fordi det kan skade de personer, oplysningerne handler om, og fordi det kan være ulovligt. 
At indsamle og dele personoplysninger skal undgås både i skrift, med foto samt lyd- og videooptagelser.

Eksempler på personoplysninger, du bør undgå

Billeder (foto og video) af situationer og personer, der er genkendelige, fx på ansigt, fysisk fremtoning eller omgivelser med personligt inventar såsom private møbler eller foto

  • Ord og sætninger (skrevne og indtalte), der gengiver fx navne, adresser, rent private og familiære forhold, cpr-numre mv.
  • Kombinationer af billeder, tekst og grafik (fx et i mindmap), som giver mulighed for at genkende en eller flere personer

 Eksempler på oplysninger, du gerne må indsamle og dele

  • Billeder (foto og video) af situationer uden genkendelige personer, fx en fod, en badebænk, en legeplads, hjælpemidler eller dig selv
  • Ord og sætninger (skrevne og indtalte), der handler om egne oplevelser, erfaringer og refleksioner over faglige problemstillinger
  • Kombinationer af billeder, tekst og grafik (fx i en mindmap), der udelukkende handler om dig selv, dine tanker og oplevelser under oplæringen.

Hvis eleven indsamler og deler oplysninger, som kræver samtykke, skal eleven huske at spørge om samtykke hos borgeren. Hvis eleven er i tvivl opfordres eleven til at tale med sin vejleder.
Du kan læse mere om personoplysninger, dataansvar og databehandling her på Datatilsynets hjemmeside.

Efteruddannelse i digital vejledning

Hvis du som vejleder ønsker at øge dine kompetencer i digital vejledning har FEVU udviklet en  arbejdsmarkedsuddannelse ”Digitale vejlederkompetencer SOSU/PAU”, som kunne være relevant for dig.