Fællesudvalget for Erhvervsrettede Velfærdsuddannelser

Erhvervsuddannelser og AMU-uddannelser på det pædagogiske område og social- og sundhedsområdet

Billede
FEVU-uddannelse
11-06-2025

Stigning i arbejdsmarkedsuddannelser inden for socialpsykiatri

FEVU har udarbejdet en ny datarapport om aktiviteten på arbejdsmarkedsuddannelser indenfor FEVU’s arbejdsmarkedsområder. Aktivitetstallene viser en stabilt stigende udvikling over de seneste tre år.
Graf der viser AMU-aktivitet på FEVU's område 2020-2024

Anm.: Haderslev Handelsskole har i september 2023 lukket sin kursusvirksomhed, og deres AMU-aktivitet er ikke inkluderet i opgørelsen.

 

Den største andel af aktiviteten foregår på FKB 2885 ’Omsorg og pleje i det kommunale sundhedsvæsen’. Men også FKB 2223 ’Socialpsykiatri og fysisk/psykisk handicap’ har en god aktivitet. Uddannelser som ’Anerkendende kommunikation i omsorgsarbejdet’, ’Arbejdet med lavaffektive metoder – Low arousal’ og ’Mentalisering i omsorgs- og relationsarbejde’ har også haft høj aktivitet i 2024. Tættere samarbejde mellem udbyder og aftager har på andre af FEVU’s FKB’er vist sig at være med til at øge aktiviteten, og det kan være en del af forklaringen på aktiviteten på FKB 2223, som er steget med 1.943 deltagere fra 2023 til 2024.

 

Botilbud kompetenceudvikler på det specialiserede socialområde

Et godt eksempel på samarbejde mellem udbyder og aftager er Botilbud Enggården og Hadsunds forløb, hvor de anvendte arbejdsmarkedsuddannelsen ’Arbejdet med personer med autismespektertilstande’. Botilbud Enggården og Hadsund er et botilbud i Mariager Kommune med i alt 18 lejligheder, hvor de arbejder med udgangspunkt i relationspædagogik og neuropædagogik.

Leder af bostederne, Mickey Kristian Winther, sendte i 2024 en stor del af sine medarbejdere afsted på uddannelse med stor succes. Det gode udbytte skyldes ifølge ham bl.a, at undervisningen på arbejdsmarkedsuddannelserne er meget praksisnær og handlingsorienteret ved at tage udgangspunkt i situationer fra egen praksis.

”Uanset medarbejdernes uddannelsesniveau har de fået redskaber med hjem. Underviseren er god til at koble teorien på medarbejdernes praksis, så det giver mening for den enkelte. Når mange medarbejdere er afsted fra samme arbejdsplads, er der god mulighed for at videndele med hinanden samt få blik for hinandens faglighed.”

Underviser Annette Vestereng fra SOSU Nord underviste på forløbet og fortæller om koblingen mellem teori og deltagernes egen praksis:

”Vi forsøger altid at skabe et trygt klasserum, hvor deltagernes erfaringer og kompetencer bliver bragt i spil. I uddannelsen om arbejdet med personer med autismespektertilstande, er deltagerne nogle som til daglig arbejder i meget komplekse processer med mennesker med et stort eller meget stort støttebehov ift. de særlige kognitive, sansemæssige og sociale kendetegn for autisme. Det er et arbejde, som kan indbefatte mange komplekse dilemmaer.”

Hun fortæller videre, at et godt uddannelsesforløb starter med forventningsafklaring inden afholdelse af uddannelsen - det understøtter medarbejdernes motivation og deltagelse. Deltagernes begynder derved allerede inden de starter på uddannelsen at gøre sig nogle overvejelser omkring uddannelsen og koble til deres egen praksis.

Når mange fra samme arbejdsplads deltager, skabes der god mulighed for at skubbe til en udviklingsproces på arbejdspladsen, hvilket er fremmende for den efterfølgende transfer,” slutter Annette Vestereng.