Redskabspakker, webinar og analyserapport
Introduktion til redskabspakke
Redskaberne er udviklet af Carelink – Analyse og Udvikling i tæt samarbejde med fem skoler. De bygger på analysen "Indsatser der styrker elevers tilknytning til ernæringsassistentuddannelsen", som kortlægger årsager til og mulige indsatser mod frafald på ernæringsassistentuddannelsen.
Projektet stiller skarpt på det tidspunkt i uddannelsen, hvor frafaldet er størst – i overgangen fra Grundforløb 2 til Hovedforløbet. I projektet er der gennemført interviews med frafaldne og frafaldstruede elever for at skabe bedre forståelse for bevæggrunde hos elever, der står overfor potentielt at forlade uddannelsen i overgangen til Hovedforløbet.
Redskaberne indeholder konkrete metoder og værktøjer til skolerne i deres kontakt med både elever og lærepladser.
Redskabspakken omfatter følgende:
Dialog om styrker og støttebehov
Værktøj til kortlægning af elevers styrker og støttebehov på ernæringsassistentuddannelsen
Værktøjet giver en struktureret ramme til at afdække, hvor den enkelte elev har sine styrker og udfordringer, i dialog med eleven, så der kan iværksættes målrettet støtte.
Hvem kan benytte værktøjet: Eleven deltager altid i brugen af værktøjet. Det kan fx udfyldes sammen med kontaktlærer, studievejleder, lærepladskonsulent, oplæringsansvarlig, SPS-vejleder eller elevcoach.
Hvornår kan værktøjet anvendes: Værktøjet kan med fordel udfyldes flere gange under elevens uddannelsesforløb. Det kan fx bruges første gang i dialog mellem elev og kontaktlærer på GF2 og udfyldes igen under første oplæringsperiode sammen med den oplæringsansvarlige.
Elever med særlige støttebehov
Værktøj til fælles viden- og kompetenceudvikling i arbejdet med elever med særlige støttebehov på ernæringsassistentuddannelsen
Materialet tilbyder inspiration og redskaber til at styrke fælles viden og kompetencer på tværs af medarbejdergrupper og -funktioner ift. at støtte elever med psykiske og sociale udfordringer.
Hvem kan benytte materialet: Materialet indeholder konkrete øvelser, som kan bruges på tværs af niveauer – fra ledelse og klasseteam til hele uddannelsen.
Hvornår kan materialet anvendes: Materialet kan fx anvendes på team- eller afdelingsmøder, på pædagogiske udviklingsmøder, på tværfaglige møder eller fælles temadage.
Forventningsafstemning til oplæringsforløb
En opskrift på tydelige rammer og fælles forventninger under oplæring på ernæringsassistentuddannelsen
Redskabet giver en struktureret ramme til at tydeliggøre, hvad eleven kan forvente af et oplæringsforløb, og hvad der forventes af eleven.
Hvem kan benytte redskabet: Redskabet udfyldes af den enkelte læreplads. Det vil typisk være læreplads-/virksomhedskonsulenter, som kan introducere redskabet til lærepladserne, ligesom de kan vejlede i selve udfyldelsen af skabelonen.
Hvornår kan redskabet anvendes: Skabelonen udfyldes forud for elevens opstart på lærepladsen. Når lærepladsen første gang har udfyldt skabelonen, vil den typisk kunne bruges som introduktion til flere følgende forløb.
SPS på lærepladsen
Sådan understøtter specialpædagogisk støtte elever i oplæring på ernæringsassistentuddannelsen
Materialet kan anvendes i dialogen med (mulige) lærepladser og udleveres som en kort introduktion til mulighederne for, at elever modtager specialpædagogisk støtte i oplæring.
Hvem kan benytte materialet: Materialet kan typisk bringes i spil af læreplads-/virksomhedskonsulenter i dialog med (mulige) lærepladser.
Hvornår kan materialet anvendes: Det er udarbejdet som et selvstændigt materiale, der fx kan udleveres/ligge fremme ved skolers arrangementer for lærepladser, ligesom det kan sendes med i infobreve mv. Brugen af materialet understøttes ved en direkte dialog med lærepladsen om deres specifikke behov i sammenhæng til konkrete oplæringsforløb.
Voksenelevløn – rammer og muligheder
Guide til elever og lærepladser om uddannelsesaftaler med voksenelevløn på ernæringsassistentuddannelsen
Materialet giver en kort introduktion til rammerne og mulighederne for at indgå uddannelsesaftaler med voksenelevløn – herunder lærepladsernes mulighed for at søge tilskud til lønnen.
Hvem kan benytte materialet: Materialet kan både anvendes som oplysningsmateriale i dialog med elever over 25 år og (mulige) lærepladser. Typisk kan det bringes i spil af læreplads-/virksomhedskonsulenter.
Hvornår kan materialet anvendes: Det er udarbejdet som et selvstændigt materiale, der fx kan udleveres/ligge fremme ved skolers arrangementer for lærepladser, ligesom det kan sendes med i infobreve mv. Brugen af materialet understøttes ved en direkte dialog med lærepladsen om konkrete oplæringsforløb.
Webinar
FUE´s projekt ”Indsatser der fastholder elever på ernæringsassistentuddannelsen” blev afsluttet med et webinar. Projektet blev gennemført af Carelinkgruppen (fhv. Marselisborg Consulting), der på webinaret sammen med FUE´s sekretariat præsenterede de væsentligste pointer fra projektet.