Erhvervsuddannelser og AMU-uddannelser på det pædagogiske område og social- og sundhedsområdet

Nyt katalog samler 4 års analyseprojekter om bedre overgange mellem skole og oplæring samt styrket kvalitet af oplæringsforløbene
Der er brug for social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere som aldrig før, og derfor er der i disse år fortsat fokus på rekruttering, tilknytning og kvalitet i uddannelserne på social- og sundhedsområdet. Under udviklingsindsatsen har FEVU derfor over de seneste fire år udarbejdet ti projekter på FEVU’s område, og projekterne samles nu i et katalog, som fortæller om viden, resultater og tiltag.
Bred vifte af projekter
Analyserne giver viden om indsatser, der har potentiale til at øge kvaliteten og gennemførslen på uddannelserne. Eksempler på dette er et inspirationskatalog med seks cases, som giver konkrete eksempler på aktuelle oplæringsmetoder og redskaber til udvikling af kompetencer på oplæringssteder for social- og sundhedsassistenter. Et andet eksempel er udvikling af en kerneelementsmodel med seks nøgleelementer, der kan styrke planlægning og udvikling af indsatser for at øge gennemførelsen og reducere frafald på social- og sundhedsuddannelserne.
Også elevernes sproglige udfordringer er blevet analyseret, og udover et overblik over elevernes sproglige niveau med udgangspunkt i nationale sprogscreeninger præsenteres også de uddannelsestilbud, som er tilgængelige for tosprogede elever på social- og sundhedsuddannelserne.
Spændet i analysernes emner er bredt, men fælles for dem er, at de indeholder masser af brugbar viden for aktørerne på området – viden som kan udbredes og udvikles yderligere.
Et fortsat arbejde med uddannelsernes kvalitet
FEVU fortsætter med at implementere anbefalinger fra analyserne for at skabe et stærkere grundlag for fremtidige kvalitetsløft. Uddannelserne kræver løbende opmærksomhed for, at de fortsat kan imødekomme de krav og forventninger, som både elever og arbejdsmarkedet stiller. Kombinationen af strategiske mål og konkrete indsatser er med til at sikre, at rekruttering, tilknytning og kvalitet fortsat prioriteres som en samlet helhed.
”NY VIDEN FRA FEVU – Resultater fra udviklingsindsats målrettet elever med særlige behov på social- og sundhedsuddannelserne” samler alle analyseaktiviteter udført af tildelte midler fra puljen ”Udviklingsindsatsen målrettet elever med særlige behov på social- og sundhedsuddannelserne”.
Oversigt over katalogets analyser

-
Frafaldsanalyse på social- og sundhedsuddannelserne
-
Fremrykkede uddannelsesaftaler på social- og sundhedsassistentgrundforløbets 2. del
-
Samlæsning af grundforløb 2-hold
-
Lokale ønsker til revision af mål på grundforløb 2 for social- og sundhedsuddannelserne
-
Anvendelse af ny mesterlære.
-
Anvendelse af virksomhedsforlagt undervisning.
-
Sproglige kompetencer hos elever på social- og sundhedsuddannelserne.
-
Social- og sundhedsassistenters kompetencer i et regionalt perspektiv
-
Social- og sundhedsassistenteleven i oplæring
-
Kerneelementer