Rekrutteringsprojekt: Ufaglærte studenter og grundskoleelevers interesse for ernæringsassistentuddannelsen
Idéerne er udviklet gennem workshops i alle de fem regioner, hvor en bred række aktører med forskellige relationer til uddannelsen har deltaget. Efterfølgende har et tværgående nationalt aktørpanel udvalgt forslag til afprøvninger, som FUE endeligt har godkendt.
I afrapporteringen fra projektets spor 1, kan man dykke nærmere ned i, hvilke deltagere der har været i de regionale og det tværgående aktørpanel, hvilke metodisk og teoretiske tilgange der er benyttet i projektet, samt vidensopsamling på, hvad der påvirker målgruppernes uddannelsesvalg.
Rapporten er relevant, hvis man ønsker at vide mere om projektet, eller ønsker input, der kan kvalificere arbejdet med rekruttering lokalt.
De tre afprøvningsspor var:
1. Madskole: Denne indsats havde fokus på at skabe fora, hvor unge, som allerede har en interesse for madlavning, får muligheder for at dyrke interessen og samtidig stifte bekendtskab med ernæringsassistentuddannelsen og faget generelt. Det blev konkret til et forsøg med at lave et ”gå til mad”-koncept for grundskoleelever. Desværre lykkedes det ikke at finde en ernæringsassistent til at undervise på afprøvningssporet, hvilket medførte, at afprøvningen blev droppet.
2. Rollemodelkorps: Afprøvningen fandt inspiration i det eksisterende rollemodelkorps i ”Vejen til en Erhvervsuddannelse” under Erhvervsskolernes Elevorganisation (EEO). Rollemodellerne besøger unge i hele landet. Med personlige fortællinger om deres vej til en erhvervsuddannelse, deres hverdag i skole og oplæring, og deres fremtidsmuligheder, udfordrer og nuancerer rollemodellerne elevernes valg af ungdomsuddannelse. FUE har gennem afprøvningen fået inspiration til at arbejde videre med rollemodeller for uddannelsen til ernæringsassistent.
3. Formidlingsrammer: Denne indsats bestod at arbejde indledende med en styrket ramme for kommunikation og formidling omkring ernæringsassistentuddannelsen til projektets to målgrupper (grundskoleelever og ufaglærte studenter). Indsatsen centrerede sig om at indkredse og afprøve centrale kernebudskaber i kommunikationen omkring uddannelsen - hvad skal formidles for at opnå et stærkere kendskab og en større motivation for uddannelsen blandt de to målgrupper?
Der er kommet en rapport ud af afprøvningssporet. Rapporten er relevant for udbyderskoler og andre, der arbejder med markedsføring af uddannelsen. Rapporten giver bl.a. indsigt i hvordan budskaber som sundhed, fællesskab og grøn omstilling mødes af grundskoleelever og ufaglærte studenter. Desuden afrundes rapporten med anbefalinger til arbejdet med formidling af uddannelsen.