Kerneelementer

       Sammen skaber vi indsatser og aktiviteter, der mindsker
       frafald og styrker elevernes tilknytning til
       social- og sundhedsuddannelserne

Billede
Kerneelementsmodel

Opfølgning og justering

Skolerne og oplæringssteder evaluerer og justerer løbende nye aktiviteter og indsatser, så de i endnu højere grad bidrager hensigtsmæssigt til at mindske frafald og øge elevgennemførslen.

Redskaber model med fokus på OPFØLGNING JUSTERING

To trin

Efter aktiviteterne og indsatserne er afprøvet, kan skoler, kommuner og oplæringssteder løbende evaluere og justere indsatserne, så de fortsat imødekommer elevernes behov bedst muligt. Evaluering af indsatserne kan med fordel ske i forbindelse med eksisterende evalueringspraksisser.


1. Genbesøg indsatsens formål, indholdselementer og tidsplan

  • Formål
    - Opfylder aktiviteten eller indsatsen stadig det oprindelige formål?
    - Har formålet ændret sig, siden aktiviteten eller indsatsen blev implementeret, og i så fald hvordan?
  • Indholdselementer
    - Er de nuværende indholdselementer relevante og effektive for at nå målet?
    - Hvilke elementer fungerer godt, og hvilke gør ikke?
    - Hvordan kan vi forbedre eller udvide de nuværende elementer for bedre at understøtte
    kerneelementerne?
    - Er der nye indholdselementer, vi bør inkludere baseret på de identificerede behov?
  • Tids- og aktivitetsplan
    - Holder vi os til den oprindelige tids- og aktivitetsplan? Hvis ikke, hvorfor?
    - Er tidsrammerne realistiske, og er aktiviteterne planlagt som forventet?


2. Juster aktiviteter og indsatser på baggrund af viden, erfaringer og evaluering

  • Observer og noter løbende udfordringer og resultater
    - Hvilken viden og erfaringer har vi samlet indtil nu?
    - Hvad har vi lært af de udfordringer og succeser, vi har oplevet?
    - Hvad viser de kvantitative data (f.eks. frafaldsstatistikker, gennemførelsesprocenter)?
    - Hvad viser de kvalitative data (f.eks. feedback fra elever og lærere)?
    - Hvilke konkrete justeringer skal vi foretage for at forbedre indsatsen?
    - Hvordan kan vi sikre, at justeringerne implementeres effektivt?
Hold indsatselementerne op mod kerneelementerne

 

  • Har indsatserne/aktiviteterne givet anledning til at justere elementer? Hvis ja, hvordan griber vi det an?
  • Hvilke konkrete ændringer kan vi foretage for at øge fokus på [kerneelement]?
  • Hvilke nye metoder eller tilgange har vist sig effektive, og hvordan kan vi integrere dem i nye eller eksisterende indsatser?

<< Til hovedside for Kerneelementsmodellen