Kerneelementer
Sammen skaber vi indsatser og aktiviteter, der mindsker
frafald og styrker elevernes tilknytning til
social- og sundhedsuddannelserne
Billede

Hvordan sikrer vi, at flere elever gennemfører social- og sundhedsuddannelserne?
Svaret er ikke enkelt – men vi tror, at løsningen blandt andet ligger i fælles indsatser og viden mellem skoler og oplæringssteder. Derfor har Fællesudvalget for Erhvervsrettede Velfærdsuddannelser (FEVU) og Danske SOSU-skoler sammen udviklet en model, der peger på vigtige elementer, I med fordel kan have med, når I arbejder systematisk med frafalds- og tilknytningsindsatser.
Modellen kalder vi for "Kerneelementsmodellen". Et kerneelement er et princip eller element, som har en vigtig funktion i en indsats eller for en praksis. Modellen indeholder seks kerneelementer, som en analyse har vist er virksomme ift. at øge tilknytning og forebygge frafald. De seks kerneelementer kan guide udviklingsarbejdet og bruges til at vurdere organisationens nuværende arbejde, udvikle nye indsatser og sætte retning i jeres lokale arbejde.
Med modellen ønsker vi at give jer, på tværs af skoler og oplæringssteder, et fælles og praksisnært værktøj, som kan understøtte jeres arbejde med at skabe sammenhængende uddannelsesforløb og sikre elevernes tilknytning til uddannelsen og faget.
Modellen bygger på et solidt vidensgrundlag, som udgøres af analysen ‘Kortlægning af virksomme indsatser, der kan øge gennemførelsen og reducere frafaldet på social- og sundhedsuddannelsernes hovedforløb’. Vi tror på, at kerneelementsmodellen kan skabe værdi i samarbejdet mellem skole og oplæring og lokalt i jeres egen organisation. Sammen kan vi skabe en stærkere fremtid for social- og sundhedsuddannelserne og de mange elever, der skal bære velfærden videre.
Har du spørgsmål?


