Erhvervsuddannelser og AMU-uddannelser på det pædagogiske område og social- og sundhedsområdet
Læringsaftaler
Læringsaftalen som vejledningsmetode
Læringsaftalen danner rammen for opbygning af praktikvejledningen i en FØR-UNDER-EFTER fase.
Til den ugentlige vejledningssamtale kan læringsaftalen anvendes.
Fordele ved at anvende læringsaftalen:
• Læringsaftalen tager udgangspunkt i elevens motivation for at lære.
• Læringsaftalen hjælper eleven med at fokusere på ét bestemt tema.
• Læringsaftalen deler vejledningen op i tre faser; FØR-UNDER-EFTER. Dette giver mulighed for, at både elev og vejleder arbejder systematisk og målrettet med elevens læring og refleksioner.
• Læringsaftalen skaber et fælles fokus mellem elev og vejleder, og gør det muligt for vejlederen at give eleven en konkret vejledning og feedback på elevens arbejde.
• Læringsaftalen hjælper vejlederen, så det bliver lettere at støtte eleven og vælge relevante arbejdsopgaver, der passer til det valgte emne.
• Når eleven anvender læringsaftalen igen og igen med forskellige emner, sker der en udvikling i elevens læring, og eleven når en stigende kompleksitet i at løse opgaverne. På den måde kan eleven i den sidste oplæringsperiode, nå det avancerede præstationsniveau.
• Læringsaftalen fungerer som dokumentation for elevens arbejde i oplæringsperioden.
• Læringsaftalerne tilsammen fra en oplæringsperiode kan hjælpe vejlederen til at vurdere elevens præstationsniveau til både midtvejssamtalen og evalueringssamtalen.
Læringsaftale til eleven (doc)