Kerneelementer

       Sammen skaber vi indsatser og aktiviteter, der mindsker
       frafald og styrker elevernes tilknytning til
       social- og sundhedsuddannelserne

Billede
Kerneelementsmodel

Kerneelementsmodellen

Denne kerneelementsmodel er udviklet til at støtte social og sundhedsskoler samt oplæringssteder i at skabe indsatser og aktiviteter, der kan mindske frafald og styrke elevernes tilknytning til social- og sundhedsuddannelserne. Modellen tilbyder en struktureret tilgang til at udvikle og tilpasse indsatser med det formål, at social- og sundhedsskolerne samt kommunale og regionale oplæringssteder nemmere kan udvikle og implementere tiltag, som positivt påvirker elevernes gennemførelse.

Hvorfor er kerneelementsmodellen vigtig?

Kortlægningen af virksomme indsatser viser, at der ikke findes en universel løsning, der kan implementeres uden tilpasning til lokale forhold. En kerneelementsmodel kan sikre, at velafprøvede og effektive indsatser kan skaleres og tilpasses til forskellige kontekster – uden at miste deres effekt.


Kerneelementsmodellen er vigtig fordi den:

  • Sikrer systematik og retning. Giver en fælles ramme for udvikling af nye initiativer baseret på de mest effektive indsatser.
  • Tilpasses lokale behov. Modellen gør det muligt at skræddersy indsatser til de enkelte SOSU-skoler og oplæringssteder, så de passer til elevernes forskellige baggrunde og behov.
  • Forbedrer samarbejde på tværs. Skaber en fælles forståelse og sprog mellem skoler, oplæringssteder og politiske beslutningstagere, hvilket styrker samarbejdet.
  • Øger sandsynligheden for succes. Ved at identificere og systematisere de vigtigste elementer i de virksomme indsatser, kan nye tiltag designes med større chance for at reducere frafald og styrke elevernes gennemførelse.

Perspektiver

Kerneelementsmodellen giver centrale aktører på social- og sundhedsuddannelserne et stærkt fundament for at videreudvikle og udbrede de mest effektive indsatser.

Hvorfor en kerneelementsmodel?

Kerneelementer er et princip eller element, som har en vigtig funktion i en indsats eller for en praksis.

Kerneelementsmodellen indeholder derfor principper og elementer, som kan støtte social- og sundhedsskoler samt oplæringssteder i arbejdet med at mindske frafald og styrke elevernes tilknytning til social- og sundhedsuddannelserne.

Modellen indeholder 6 kerneelementer, som kortlægningen har vist er virksomme ift. at øge tilknytning og forebygge frafald. De seks kerneelementer kan guide udviklingsarbejdet og fungere som pejlemærker for og inspiration til, hvordan I vurderer organisationens nuværende arbejde, udvikler nye indsatser og sætter retning i jeres lokale arbejde.

6 kerneelementer
Model over 6 kerneelemeenter med uddybende tekst

Samtidig indeholder modellen tre konkrete redskaber, som skoler og oplæringssteder kan bruge i arbejdet med at udvikle og implementere nye aktiviteter og indsatser og med at evaluere og justere på eksisterende aktiviteter og indsatser.

De tre redskaber kan anvendes uafhængig af hinanden, alt efter om der arbejdes med strategisk udvikling, udviklingsarbejde eller udførsel i praksis.

Ofte stillede spørgsmål

Hvem kan bruge kerneelementsmodellen?

Kerneelementsmodellen henvender sig til aktører på social- og sundhedsskolerne og aktører i kommunalt eller regionalt regi, som arbejder med t øge tilknytning og gennemførelse på social- og sundhedsuddannelserne.

Den er særligt målrettet samarbejdet mellem uddannelsens forskellige aktører, men den kan også anvendes lokalt i ens egen organisation. Den kan anvendes af fagprofessionelle, som har en strategisk, udviklende eller udførende rolle i uddannelsesforløbene for eleverne.

Billede
Billede af tre målgrupper som brugere af kerneelementsmodellen

Fagprofessionelle kan f.eks. være...

  • Ledere, uddannelsesansvarlige og undervisere på skolen
  • Ledere, uddannelses- og udviklingskonsulenter fra forvaltningen i kommuner og regioner
  • Uddannelsesansvarlige samt oplæringsvejledere og kollegaer, der har kontakt med eleverne i det daglige
Hvordan kan jeg arbejde med Kerneelementsmodellen?

Kerneelementsmodellen kan anvendes på forskellige måder alt efter, om der arbejdes med strategisk udvikling, udvikling af praksis eller udførende lokalt på skole eller i oplæringen.

Kerneelementerne og redskaberne kan således både anvendes til at definere en strategisk retning eller fokus for uddannelsesforløbet på social- og sundhedsskolerne og i oplæringen, i udviklingen af nye aktiviteter og indsatser samt som pejlemærke for, hvad undervisnings- og oplæringsforløb bør indeholde for at øge elevernes trivsel og tilknytning.

Billede
Billede af tre målgrupper og hvordan de kan arbejde med kerneelementsprojektet

Tværgående og forpligtende samarbejde

Vi anbefaler, at kerneelementsmodellen anvendes på tværs af skole og oplæring, og at den bruges til at lave et forpligtende samarbejde. Formålet er at sikre et stærkere og mere sammenhængende uddannelsesforløb for eleverne.

Hvis I vælger at arbejde med kerneelementerne lokalt på jeres skole, i jeres kommune/region eller lokalt på jeres oplæringssted, så anbefaler vi, at I inviterer en eller flere repræsentanter, som I har en snitflade med, ind i uddannelsesforløbet. Repræsentanterne vil kunne bidrage til at belyse det strategiske arbejde omkring indsatserne fra forskellige vinkler, hvilket kan gøre indsatserne mere helhedsorienterede.

Hvad består Kerneelementsmodellen af?

Kerneelementsmodellen indeholder to hoveddele:

Billede
Model over 6 kerneelementer i kerneelementsmodellen

I folderen '6 kerneelementer' er der en Beskrivelse af formålet med hvert enkelt kerneelement, som forklarer, hvordan en indsats indenfor det givne tema fører til lavere frafald.Folderen indeholder også en beskrivelse af hvad man som fagprofessionel gør og hvad eleverne oplever, når indsatser og uddannelsespraksis indeholder det enkelte kerneelement. Folderen kan printes her>
 

Billede
Model over 3 redskaber i kerneelementsmodellen

I folderen '3 redskaber til indsatsudvikling' findes refleksionsspørgsmål, som kan guide udviklingsarbejdet og sikre, at kerneelementerne fungerer som pejlemærke for eksisterende og nye indsatser. Folderen indeholder desuden forslag til tjeklister og værktøjer, som kan strukturere udviklingsarbejdet i praksis. Folderen kan printes her>

Kerneelementsmodellen i LUU-samarbejdet

For at sikre højere gennemførelse og stærkere tilknytning i erhvervsuddannelserne er et tæt samarbejde mellem FEVU, Danske SOSU-skoler og de lokale uddannelsesudvalg (LUU) afgørende. Et fælles strategisk fokus på at reducere frafald og styrke fastholdelsen skal understøtte målrettede indsatser, forbedre dialogen med skoler og oplæringssteder samt sikre en mere smidig implementering af politiske tiltag og prioriterede initiativer.

Som led i denne indsats tilbyder FEVU implementeringsstøtte til LUU gennem kerneelementsmodellen – et strategisk redskab, der hjælper LUU med at analysere og handle på lokale frafaldsudfordringer. Modellen skaber en struktureret ramme for faciliteret dialog, dataindsamling og konkrete redskaber, så LUU kan identificere behov, tilpasse eksisterende tiltag og udvikle nye løsninger.

Temadrøftelse i LUU
For at sikre en effektiv implementering af kerneelementsmodellen opfordrer FEVU og Danske SOSU-skoler til, at LUU sætter en temadrøftelse på dagsordenen ved et kommende møde. SEVU tilbyder at deltage i et LUU-møde i 3. eller 4. kvartal 2025 med et oplæg tilpasset den lokale kontekst. Her vil LUU få præsenteret lokale frafaldstal samt vejledning i at anvende modellen i praksis.

Webinar om kerneelementsmodellen
For at understøtte tilrettelæggelsen af temadrøftelsen afholdes et forberedelseswebinar. Her vil kerneelementsmodellen og det tilhørende materiale blive præsenteret, og der gives en introduktion til, hvordan materialet kan anvendes lokalt.

Målgruppen er LUU’s formandskaber, skolens tilforordnede og øvrige aktører med særligt implementeringsansvar, som inviteres direkte.
 

Webinar med erfaringer og inspiration forår 2026

Som en del af indsatsen for at reducere frafald og styrke fastholdelsen på social- og sundhedsuddannelserne inviterer FEVU til et opfølgningswebinar om implementeringen af kerneelementsmodellen.

Hvorfor deltage?
Webinaret er en mulighed for at få indsigt i, hvordan LUU, skoler og oplæringssteder arbejder med at omsætte kerneelementsmodellen til praksis. Vi deler konkrete erfaringer, inspiration og læring fra de første måneder med modellen.

Indhold på webinaret

  • Erfaringer fra LUU’erne – hvordan er modellen blevet anvendt lokalt?
  • Præsentation af cases - eksempler på konkrete initiativer og løsninger.
  • Brug af redskaberne – hvordan understøtter kortlægning, behovsafdækning og opfølgning det daglige arbejde?
  • Inspiration til videre arbejde – hvordan kan modellen fortsat styrke tilknytning og fastholdelse?

Målgruppe
• Medlemmer af de lokale uddannelsesudvalg
• Øvrige aktører med implementeringsansvar

Praktisk info
Dato er endnu ikke fastsat. Information om webinaret vil blive opdateret her og i vores nyhedsbreve.

Materialer - bestil tryk eller print selv

Billede af kerneelementsmaterialer på bord

Du kan printe materialerne selv - eller gratis bestille dem trykt hos os og få dem tilsendt direkte til dig uden omkostninger for jer. Vi trykker og sender materialer ca. en gang om måneden. Ved særligt store ordrer trykker vi oftere.

Hvis du vil printe materialerne, så ligger de her til print.

Hvis du vil bestille trykte materialer til levering, så send en mail til sevu@sevu.dk.

 

<< Til hovedside for Kerneelementsmodellen