Sammen skaber vi indsatser og aktiviteter, der mindsker
frafald og styrker elevernes tilknytning til
social- og sundhedsuddannelserne
Kortlægning og behovsafdækning
Kortlæg jeres eksisterende praksis, aktiviteter og indsatser og identificer, hvilke kerneelementer jeres nuværende praksis understøtter, samt hvilke kerneelementer I ikke understøtter i jeres hverdag. Behovsafdækningen kan hjælpe jer med at iværksætte og prioritere tematikker for fremtidige indsatser og aktiviteter.
Tre trin
Relevante aktører drøfter og identificerer i fællesskab, elevernes, skolernes og oplæringsstedernes nuværende praksis og behov og sikrer fælles forpligtigelser. På mødet gennemgås de tre trin med afsæt i kortlægningsværktøjer, og spørgsmålene drøftes.
1. Kortlæg eksisterende praksis, aktiviteter og indsatser
- Hvilke eksisterende praksis, indsatser og aktiviteter har vi i øjeblikket, som har fokus på at reducere frafald og øge elevtilknytningen?
- Hvordan understøtter vores nuværende praksis, aktiviteter og indsatser kerneelement 1-6? F.eks. psykologisk tryghed og trivsel for eleverne?
- Hvordan hjælper vores nuværende indsatser kerneelement 1-6? F.eks. en balance mellem socialt og fagligt fokus?
2. Tag temperaturen på justerings- og ændringsbehov
- Hvilke nye behov er opstået blandt eleverne, som den nuværende praksis eller aktiviteter og indsatser ikke imødekommer?
- Er der nogle kerneelementer, som vores eksisterende praksis, aktiviteter og indsatser ikke tilgodeser?
- Har vi eventuelle mangler eller huller, som kan styrkes fremadrettet?
3. Sikre samarbejde og fælles forpligtelse
- Hvordan kan vi forbedre samarbejdet mellem skole og oplæringssteder for at skabe en mere sammenhængende indsats?
- Hvilke fælles mål kan vi sætte for at sikre, at alle parter er forpligtet til at arbejde med indsatserne?
- Hvordan kan vi sikre en kontinuerlig dialog og feedback mellem skole og oplæringssteder, som kan gavne eleverne?
- Er vores eksisterende praksis, aktiviteter og indsatser og tilstrækkelige, når vi sammenligner dem med kerneelementernes fokus?
- Hvordan kan vi sikre, at nye indsatser og aktiviteter bliver en naturlig del af både skole- og
oplæringsforløbet? - Hvordan kan vi i endnu højere grad indtænke kerneelementerne, når vi strategisk prioriterer nye indsatser og aktiviteter?
Hvordan kan I gøre det hos jer?
Kortlægningen og behovsafdækningen kan anvendes på flere forskellige måder, alt efter om der arbejdes med strategisk udvikling, udvikling af nye aktiviteter eller indsatser eller tilpasning af praksis lokalt på skole eller i oplæringen samt afhængigt af, hvilke aktører der er involveret. Nedenfor er eksempler på mulige tilgange.
StRategisk
Skabe en strategisk retning for arbejdet i Lokale uddannelsesudvalg (LUU) eller andre samarbejdsfora/ netværk
Kortlægningen og behovsafdækningen vil kunne anvendes af LUU eller andre samarbejdsfora/netværk i deres arbejde med udvikling af en ny tilrettelæggelse eller justering af en eksisterende tilrettelæggelse af uddannelsen på social- og sundhedsuddannelserne og uddannelsesforløbet, så det styrker tilknytning og gennemførelsen.
Konkret vil spørgsmålene og kortlægningsværktøjer kunne anvendes som processtyrende redskab i konkrete drøftelser i de enkelte samarbejdsfora/netværk. Det vil også kunne anvendes til at indhente viden og perspektiver fra fagprofessionelle eller elever på skoler, på forvaltningsniveau og oplæring forud for en strategisk udviklingsproces.
Udvikling
Dialog- og samarbejdsværktøj mellem kommune/region, oplæringssteder.
Spørgsmålene og kortlægningsværktøjer kan anvendes som et dialog- og samarbejdsredskab som kan stille skarpt på om den gældende praksis i oplæringen samt sætte retning for arbejdet med kerneelementerne. Samtidig kan spørgsmålene og kortlægningsværktøjerne konkret anvendes af kommuner/regioner som et ensartet vidensindsamlingsredskab på tværs af oplæringssteder.
Det kan således skabe et overblik over, hvordan de enkelte oplæringssteder i det daglige understøtter kerneelementerne samt sætte fokus på hvilke kerneelementer der bør have fælles fokus fremadrettet.
Danne grundlag for skoler og oplæringsstedernes udvikling af uddannelsesforløbet
Skolerne kan i dialog med oplæringsstederne anvende spørgsmålene og kortlægningsværktøjerne
til at afklare hvordan den nuværende praksis på skole og i oplæring understøtter elevernes tilknytning og gennemførelse og sætte retning for udvikling af det samlede uddannelsesforløb.
Konkret vil skole og oplæringssteder med afsæt i kerneelementer kunne definere den gode praksis
samt nye indsatser inden for de kerneelementer, hvor der er behov for øget fokus.
UDFØRENDE
Skabe dialog om det gode undervisningsforløb på skolerne
Spørgsmålene og kortlægningsværktøjer kan bruges som et redskab på de enkelte skoler til at kortlægge,hvordan de opfylder de enkelte kerneelementer. Kortlægningsværktøjer kan anvendes som dataindsamlingsredskab blandt eleverne, for derved at opnå indsigt i elevernes oplevelse af skoleaktiviteterne. Her er det muligt at anvende kortlægningsværktøjer for kerneelement 4-6.
Sikre dialog mellem elev og oplæringsvejledere på oplæringsstedet
Lokalt på de enkelte oplæringssteder kan spørgsmålene og kortlægningsværktøjer bruges som et redskab i dialogen mellem elever og oplæringsvejledere om, hvordan oplæringsstedet
opfylder de enkelte kerneelementer. Kortlægningsværktøjer kan forud for et dialogmøde udfyldes af både elever og oplæringsvejledere og herved danne grundlag for en dialog om, hvordan oplæringen kan styrkes lokalt. Her er det muligt at anvende kortlægningsværktøjer for kerneelement 4-6.
Dialogværktøj mellem daglige organisationer og oplæringssteder
I dialogen mellem faglige organisationer som eksempelvis FOA og oplæringssteder kan kortlægningsværktøjer inddrages som dialogværktøj ift. at drøfte tiltag, der styrker tilknytningen. Her er det muligt at anvende kortlægningsværktøjer for kerneelement 4-6.
Kortlægningsværktøj
ØVELSE - VARIGHED: 45 MIN.
Dette værktøj er designet til at hjælpe jer med at kortlægge eksisterende praksis, aktiviteter og indsatser og identificere fremadrettede fokusområder.
Brug spindelvævet til at danne jer et overblik over, hvilke kerneelementer I har mere eller mindre fokus på hos jer, for at få et overblik over, hvor I med fordel kan lægge fokus i fremtidige aktiviteter og indsatser. Aktiviteter og indsatser kan være ”mindre” aktiviteter, der indgår som en del af jeres daglige praksis, og som har fokus på at øge elevernes tilknytning til uddannelsen eller at mindske deres fravær.
Før mødet
-
En medarbejder printer forud for mødet en version af alle spindelvæv til alle mødedeltagere. Måske der allerede forud for mødet er et aftalt fokus på ét eller enkelte kerneelementer. I det tilfælde printes værktøjerne til dette kerneelement blot ud.
På mødet
- Først udfylder alle et spindelvæv (spindelvæv 1-6) og vurderer, i hvor høj grad skolen og/eller oplæringsstederne arbejder med kerneelementerne i praksis. Herefter sammenholder deltagerne på mødet deres spindelvæv og drøfter ligheder og forskelle i vurderingerne.
Spindelvævet kommer i flere versioner
Spindelvævet på overbliksskabelon skal ses som et overbliksværktøj, der særligt kan bruges af ledere eller af personale med ledelsesansvar til at danne sig et overblik over organisationens samlede indsatsbillede. De øvrige seks skabeloner har specifikke spindelvæv, der omhandler hvert af de seks kerneelementer. Dem kan skoler og oplæringssteder bruge til at komme arbejdet med de enkelte kerneelementer endnu nærmere.
Alle skabeloner kan findes og printes her>