Kerneelementer

       Sammen skaber vi indsatser og aktiviteter, der mindsker
       frafald og styrker elevernes tilknytning til
       social- og sundhedsuddannelserne

Billede
Kerneelementsmodel

Udvikling af nye indsatser, aktiviteter og praksisser

På baggrund af behovsafdækningen kan uddannelses- og udviklingskonsulenter, oplæringsvejledere og undervisere udvikle på den eksisterende praksis samt nye aktiviteter og indsatser, som imødekommer de behov, der kommer til udtryk i det samlede indsatsbillede.

Model redeskaber med fokus på udvikling af nye indsatser

Fire trin

Fagprofessionelle med udviklingsansvar, fx oplæringsvejledere eller udviklingskonsulenter kan på baggrund af kortlægningen og behovsafdækningen udvikle den eksisterende praksis samt nye aktiviteter og indsatser.
 

1. Genbesøg viden fra kortlægning og behovsafdækning

  • Saml al relevant viden fra kortlægningen af eksisterende praksis, nye aktiviteter og indsatser og behovsafdækningen. Det inkluderer styrker og svagheder ved nuværende praksis samt nye aktiviteter og indsatser, huller og nye behov, samt tidligere feedback fra elever, lærere og andre aktører.
     

2. Identificer og prioriter fokusområder for nye indsatser

  • Afhold brainstorming sessioner med kolleger og elever for at generere ideer til nye indsatser, der kan imødekomme de identificerede behov.
  • Brug kreative teknikker som mindmapping for at sikre en bred vifte af forslag.
  • Udvælg de mest lovende ideer og udvikl detaljerede planer for indsatserne. Det inkluderer formål, mål, aktiviteter, målgrupper, tidsplaner og ressourcer.
     

3. Forventningsafstem roller og organisering

  • Udarbejd et overblik over ansvarsområder for at specificere, hvem der er ansvarlig for hver del af indsatsen.
  • Gennemgå ansvarsfordelingen og justér efter behov og sikr, at alle parter har samme forventninger til indsatsen og deres roller i forhold til den.
     

4. Skab systematik for løbende evaluering

  • Definér klare mål for, hvad der skal evalueres under hver indsats (fx elevtrivsel, frafaldsprocent, læringsudbytte, oplevet trivsel og tilknytning).
  • Udarbejd en plan for, hvordan evalueringen kan gennemføres, tidsrammer og ansvarlige personer. OBS: Kan evalueringen f.eks. ske i forbindelse med eksisterende evalueringspraksisser?
Hold indsatselementerne op mod kerneelementerne

 

  • Hvordan kan vores nye indsats/aktivitet fremme [kerneelement]?
    Eksempel: ”Hvilke specifikke aktiviteter kan vi inkludere, der fremmer sociale og faglige fællesskaber?
  • Hvordan kan vi sikre, at aktiviteterne i den nye indsats understøtter [kerneelement]?
    Eksempel: ”Hvilke former for fælles planlægning og dialog kan vi inkludere for at sikre sammenhæng mellem skole og oplæringssted?
  • Hvordan kan vi organisere ressourcerne for at sikre, at [kerneelement] bliver en del af indsatsen/aktiviteten?
    Eksempel: ”Hvilke træningsprogrammer og støtteforanstaltninger skal vi implementere for oplæringsvejlederne for at sikre professionalisering af oplæringsvejlederrollen?

Tjekliste

Tjekliste til at sikre fokus og systematik i indsatsudviklingen

En tjekliste til kerneelementsprojektet

 

  • Er formålet med indsatsen tydeligt og klart formuleret?
  • Er de specifikke mål for indsatsen defineret?
  • Er formålet og målene i overensstemmelse med de relevante kerneelementer (f.eks. psykologisk tryghed, trivsel osv.)?
  • Er målgruppen for indsatsen klart identificeret?
  • Er der udarbejdet en detaljeret tidsplan for gennemførelsen af aktiviteterne?
  • Er roller, opgaver og ansvar klart defineret?
  • Er der sikret tilstrækkelige ressourcer (tid, økonomi, personale) til at understøtte indsatserne?
  • Er der udarbejdet en plan for, hvordan indsatsen vil blive evalueret (tidspunkt, tilgang, ansvarlige)?

<< Til hovedside for Kerneelementsmodellen